Hur man speglar det man ser på iPad/iPhone till projektor utan en apple TV

Jag har i ett tidigare inlägg nämnt att jag speglar min iPad till projektorn. I detta inlägg tänkte jag gå lite mer in på djupet hur jag gör. På vår skola har vi ännu inte köpt in Apple TV till våra projektorer och därför har jag en tillfällig lösning på hur du gör dig själv trådlös i klassrummet.

Jag använder funktionen ofta med mina elever för då kan jag gå runt i klassrummet och visa min presentation eller bilder m.m. samtidigt som jag rör mig i olika delar av rummet. Undervisningen får en annan dynamik och man kan då även låta elever visa saker med lätthet vid t.ex. presentationer eller i diskussioner. Det tar ingen tid för eleverna att skicka upp det de vill visa mot projektorn jämfört med att behöva använda en sladd.

Hårdvara:

– en iPad (version 2 eller nyare), iPad mini eller iPhone 4s/5.

– En PC eller Mac ansluten till projektorn

Mjukvara – Airserver som kostar ca 30:-/person för företag (skola)

steg 1.

installera airserver
(Om du har en PC kan det krävas en del tålamod eftersom flera andra program behöver installeras för att airserver skall fungera)
steg 2.

starta airserver

steg 3.

se till att datorn och iPad är anslutna till samma wifi nätverk

steg 4.

aktivera skärmdubblering på din iPad

Nu kommer bilden som du har på iPaden att visas på din projektor

Där finns även en funktion att ställa in lösenord för airserver om ni vill undvika att eleverna kör airplay från sina iPhones eller iPads. Gå in i inställningarna för airserver och ställ in ett lösenord.

OBS!! Om ni har inställningen att er iPad släcker sig efter en stund så fortsätter bilden från iPaden att visas på projektorn. Om ni har ett lösenord så ser eleverna allt ni gör på iPaden när ni skriver in det igen! OBS!!!

4 comments on “Hur man speglar det man ser på iPad/iPhone till projektor utan en apple TV

  1. Ping: Jag vill prova air-server! | Rektor Lina bloggar

Kommentera

