Facebook – bara onödigt tidsfördriv?

Facebook? Vad skall det vara bra för? Är det inte bara tidsfördriv? Ett ställe där man följer andras liv och söker bekräftelse? Tja, inte nödvändigtvis. Jag träffar många pedagoger som tar helt avstånd från denna form av ”social aktivitet”. De ser ingen nytta PC dessutom nämner ofta att det är ett problem för dagens ungdomar. Facebook har även en stor fördel. Här
Når man vänner, ställer frågor, söker upp nya kontakter (över hela världen!) och finner likasinnade.

Personligen använder jag Facebook som ett verktyg i både undervisning och för att nätverka. Jag finner många svar på frågor och kan dessutom hjälpa andra.
I öppna Facebook gruppen iPads i skola och förskolan finns över 6500 medlemmar som ställer frågor och hjälper varandra. Man kan söka på gamla inlägg och bidra med egna tips och idéer.
Är du rädd att andra ser att du har Facebook och vill inte neka nya vänner? Skapa då en Facebook sida med ett påhittat namn. Då kan du följa inläggen som finns sidan.

Jag har ställt in min facebook så att jag inte ser mina elevers inlägg och följer bara utvalda grupper och personer. De jag inte följer vet dessutom inte om det. På så sätt ser jag bara det jag vill se och får mer ut av facebook.

facebook grupper som jag också följer:

pappas appar

pappas appar recenserar och betygsätter appar för de mindre barnen 2-10år.

skolappar

skolappar recenserar appar och betygsätter dem enligt den nya läroplanen

appfredag – tipsar om appar som är gratis på fredagar. Här kan man spara en hel del pengar och testa appar utan att behöva betala dyrt för dem.

flippa klassrummet – en grupp där man kan ta del av tips och idéer på hur man flippar klassrummet.

Nå, är facebook bara tidsfördriv och onödigt? Kan man som pedagog vara utan facebook? Tja, kanske, men livet blir både roligare och lättare om man utnyttjar IKT på rätt sätt!

(IKT = informations och kommunikationsteknik)

2 comments on “Facebook – bara onödigt tidsfördriv?

Kommentera

