Svaghet i iOS7 funktionen ”Hitta min iPhone”

BildEn ny funktion i iOS7 är att man kan låsa och spåra sin iPhone, iPad eller Mac om den blir stulen. Funktionen fanns tidigare men gick att stänga av om man återställde enheten.

Om du får din enhet stulen och personen som stulit den försöker återställa den går den inte att använda om man inte har lösenord till den förra användarens apple id. Denna funktion är säkert välkommen men om te.x. man köper en begagnad iPad och den som ägde inte stängt av funktionen ”Hitta min iPhone (iPad)” så kommer iPaden vara obrukbar såvida du inte får personens apple id och lösenord. Personligen hade jag inte lämnat ut det till någon eftersom de då kan komma åt en hel del annan information med mitt konto.

Dessutom om du anmäler din iPad försvunnen i appen ”hitta min iPhone” kan du spåra den, tömma den på information och ta reda på var den är även efter att någon försökt återställa den.

Då till svagheten:

Om man glömmer sitt apple id eller inte kan få tag på eleven efter att denne lämnat tillbaka sin iPad blir denne iPad obrukbar. Se därför till att eleven stänger av hitta min iPhone funktionen innan de lämnar tillbaka den.

läs mer på apples hemsida:

http://support.apple.com/kb/TS4515

Kommentera

