Bild

Hur man tar bort avaktivering av en iPad utan att återställa – uppdaterad

Om din iPad har fått detta meddelande är oftast orsakerna:

1. Någon/du har försökt komma in i iPaden och efter tillräckligt många misslyckade försök blir din iPad avaktiverad

2. Du har ett bluetooth tangentbord som råkat vara igång och någon/några tangenter varit intryckta. Då uppfattar iPaden det som ett försök att logga in och den blir avaktiverad.

Hur man tar bort avaktivering av en iPad utan att återställa

Om man slår in lösenord fel för många gånger på en iPad kan den bli permanent avaktiverad. Var inte orolig, där kan finnas en lösning utan att återställa den. För detta behöver du en dator med itunes, en USB sladd och iPaden som är avaktiverad. Läs igenom alla steg innan du påbörjar processen. – Om du har iOS 8 har jag tyvärr ingen annan lösning än att du återställer den till fabriksinställningarna. Läs längre ner.

 

(Fungerar inte med senaste iOS 8)

1. starta itunes på en dator
2. koppla ipaden till datorn med USB sladden
3. a – välja – ställ in som ny ipad sedan tryck återställ
3.b – om frågan om att skriva in ett krypterat lösenord kommer upp så välj Avbryt.
4. Avbryt backup omedelbart genom att klicka på krysset uppe i fönstret i iTunes när itunes försöker göra en backup (avbryter säkerhetskopia)
5. klicka snabbt på krysset igen när itunes försöker synka med ipad

Om du lyckas så kommer notisen ”iPad är avaktiverad” att försvinna utan att du förlorar någon data på ipaden.

 

Återställning till fabriksinställningarna

1. koppla iPad till datorn och sätt igång itunes

2. håll ner hemknappen och vila/vakna knappen samtidigt tills den startar om och äpplet syns

3. fortsätt hålla nere hemknappen och släpp vila/vakna knappen

4. iTunes skall nu meddela dig att iPaden är försatt i återställningsläge och du kan installera om den till fabriksinställningarna

 

21 comments on “Hur man tar bort avaktivering av en iPad utan att återställa – uppdaterad

  1. Hej!

    Är i behov av slut hjälp!!
    Min iPad har blivit permanent avaktiverad, alltså inte att de går ingen om 60 min utan PERMANENT AVAKTIVERAD!! Vad ska jag göra??
    Det viktigaste jag har finns under anteckningar och de får för allt i världen INTE försvinna!

    Finns de något man kan göra???!!!

    Med vänlig hälsning,
    Emma

  2. Har inte haft möjlighet ännu! Men i mitt fall står de inget om pröva igen om 15 min eller 60 min utan de gick direkt till det stt vara permanent liksom.. Avaktiveringen försvinner ju efter ett tag ocj jag kan pröva igen ocj slår då in rätt kod men då blir den avaktiverad ännu en gång!

    Med vänlig hälsning,
    Emma

  3. Är de samma typ av avsktivering liksom?
    Den där de står står att man kan pröva igen omm15 eller 60 min och den där de inte står något sådant alls utan bara avsktivering, är de samma typer av avsktivering?

    Med vänlig hälsning,
    Emma

    • Hej Emma!
      Om du slår in rätt lösenord skall avaktivering försvinna. Det du beskriver känner jag inte igen. Att rätt lösenord inte tar bort avaktivering har jag inte stött på ännu.
      Prova lägga ut tråden på Facebookgruppen – iPads i skola och förskola
      -Jesper

      • Dina anteckningar kan vara kopplade till din epost. Logga in på din epost på en dator eller prova ställa in epost på en annan enhet (iPhone eller iPad) kanske de dyker upp.

  4. Fick just min skol iPad, och den säger att den är avaktiverad och att jag ska försöka igen om 23,375,898 minuter. Vad ska jag göra? Jag fick den precis så jag har inte startat den ännu så det är inte det som är problemet. Den är visserligen begagnad från en elev som gick på skolan året innan så jag vet inte. Den hade ingen laddning innan för 2 minuter sedan så ingen har fifflat med den. Som sagt, vad ska jag göra?

  5. Har lyckats avaktivera min iPad permanent och försökt gå efter dina punkter ovan men lyckas inte. Min padda var avstängd och iTunes då kräver att jag måste trycka in PIN-koden, så jag sedan kan följa dina punkter, men det går ej att trycka in PIN-koden. Har googlat endel men ingen verkar ha lyckas göra såhär tidigare.. Hjälp!!!

    • Hej Amanda!
      Att en ipad blir avaktiverad är tyvärr et känt problem. I många fall beror det på att man har ett bluetooth tangentbord som är på och en tangent är nedtryckt under lång tid. Min lösning har fungerat på alla ipads som jag har stött på detta problem med.
      Hälsningar
      -Jesper

  6. Nej jag har inget bluetoothtangentbord. Men jag kan inte aktivera den för att det krävs att jag trycker in pinkod men det går inte för att det står att den är avaktiverad och det inte funkar. Har du någon idé om vad man kan göra?

  7. Min tvååriga dotter har avaktiverat Ipaden. Dina punkter verkade lätta att följa, men det finns ett litet problem till. Hon har dessutom lyckats få den i flygplansläge innan hon avaktiverade den… Kan inte hitta någonstans hur jag ska komma runt detta och återställa den. Har du något bra tips?

  8. Min Ipad har blivit avaktiverad permanent och det står att jag ska anlsuta Ipad till dator och sedan gå in på Itunes och det har jag gjort.
    Då kommer det upp att jag måste svara på Ipaden för att få åtkomst till Itunes på datorn.
    Hur svarar man på en Ipad som är avaktiverad permanent?
    Tacksam för svar!

    • Om du har synkat din iPad till iTunes på en dator bör du kunna få bort låset den vägen. Om inte så vet jag inget annat sätt än att du tvingas nollställa din iPad. Om du använder iCloud som backup kan du i så fall återställa mot den.

Kommentera

